lördag 12 januari 2008

Ensam hemma 3


Snön kom tillslut, men gick innan vi han välkomna den ordentligt. Mina katter träffade på snön för första gången och det tyckte de var lagom roligt.


Så är jag ensam hemma igen. R är i Göteborg och repar som alltid! Som vanligt kommer jag ingenstans eftersom vi bara har en bil. Men jag ska strax köpa en saab 99. Det får duga, den ska ju bara ta mig in till stan och tillbaka.
Jag kan inte förstå varför jag inte kommer på NÅGONTING att göra när R är borta. Det är som att tiden stannar och jag har det skittråkigt. Någon som har något förslag?
Kanske ska jag ta tag i mitt rum/gäst rum/torkrum/ pysselrum. (rummet är många rum i ett!!! Praktiskt och fulkomligt värdelöst)
Vill ni höra en dikt? Okej då!

JAG ÄR TACKSAM

För maken
som sitter i soffan och degar,
ör han är hemma med mig
och inte ute på puben med sina polare.

För hustrun
som säger att det blir mackor till middag
för hon är hemma med mig
och inte ute med någon annan man

För tonåringen
som kalgar för att hon måste diska
eftersom att det betyder att hon är hemma
istället för att vara ute och driva på gatorna

För skatterna
som jag betalar
för det betyder att jag har ett arbete

För röran
som jag måste städa upp efter partyt
eftersom det betyder att
jag har varit tillsammans med mina vänner

För kläderna som sitter lite för tajt
eftersom det betyder att
jag har tillräckligt med mat att äta

För gräsmattan
som behöver klippas
fönster som behöer putsas
och avlopp som måste rensas
eftersom det betyder att jag har ett hem

För mina enorma värmekostnader
för det betyder att jag inte fryser

För barnen som skriker
för det betyder att jag kan höra

För högn med tvätt
som väntar på att vikas och strykas
för det betyder att jag har kläder att ta på mig

För trötthet
och värkande muskler i slutet av dagen
det betyder att jag är frisk nog att arbeta hårt

För parkeringsplatsen
so ag hittar allra längst bort på stormarknaden
för det betyder att jag kan gå
och inte behöver handikap-
parkering
och att jag har tillgång till bekväm transportering

För telefonen som ringer
när jag precis har lagt mig i badet
eftersom det betyder att jag har vänner
som tänker på mig och vill höra min röst

För föräldrar som tjatar
och syskon som bråkar med mig
eftersom det betyder att jag har en familj

För alarmklockan
som väcker mig tidigt på morgonen
eftersom det betyder att jag lever.

(Att R är borta från mig då och då
för det betyder att han gör något han älskar
och att han vi får lite mer pengar i plånboken.)








2 kommentarer:

ängeln i vitt sa...

Härlig dikt:=) Visst har jag målat direkt på mattan, går hur bra som helst. Målade först hela golvet med en oljebaserad färg. ( äggskal )sen rutade jag upp hur stora rutorna skulle vara ( lite klurigt ) målade sedan varannan ruta med en färg som heter sand eller strand. Kanten är en schablon. Det är bara att sätta igång.

Ha det gott

Carina

"M" sa...

Den dikten var bra...hoppas att du tar dej för något att göra nu när du är ensam...kram